Jól vizsgáznak a piacon: egész cégcsoportot építettek a high-tech üvegházi paradicsomra

2022. május 02. 12:28

A Jemefy Technologies cégcsoport számára fontos a természet védelme: ezért fejlesztenek környezetbarát csomagolást és más korszakalkotó termékeket. A holding struktúra kialakítása 2021-ben indult, Márkus Zsolt ügyvezető szerint így könnyebb még a brandkommunikáció is. A cégcsoport tagvállalataiban látszólag nincs is közös, bár, ha jól végig gondoljuk, tudatos építkezésnek lehetünk szemtanúi a történet megismerésével. Két dolog azonban biztosan összeköti a tagvállalatokat: mind a környezettudatosságra és társadalmi felelősségvállalásra törekednek, illetve magas a technológiai érzékenységük. Ahogyan a Trend FM „Fejlődik a hazai” című műsorában Márkus Zsolt fogalmazott: „nem csak az üzleti szempontok számítanak, hanem a társadalom-, és környezetvédelem is”. A cégvezető az adottságaikról szólva kiemelte, hogy a diverzitás válság esetén előnyt jelent, a cégek építésekor, ugyanakkor nagy nehézséget.

2022. május 02. 12:28
null

A paradicsomi Paradicsom

A Veresi Paradicsom olyan nagy sikert aratott – az első időszakban export piacokon, ma már többnyire itthon – azzal, hogy egész évben zamatos, jóízű paradicsom különlegességeket tett le az asztalra, hogy ma már Michelin-csillagos éttermeknek és a jelentősebb élelmiszerláncoknak szállítanak Magyarországon. A „tiszta termesztési folyamat” és a vállalkozás „üzleti modellje” mára tananyag lett több egyetemen, többek között a Corvinuson és a MATE-n is, ráadásul szoros együttműködésben dolgoznak kertészeti kutatási területeken többek között a MATE-val és a Bay Zoltán kutatóközponttal is.

Nem álltak ugyanakkor meg a fejlesztésben: jelenleg is folynak az egyeztetések például egy holland céggel a szedőrobotok alkalmazását illetően.  A cégvezető azt mondja, arra törekszenek, hogy „a paradicsom projekt legyen annyira zöld, amennyire zöld tud lenni, azaz érje el a körforgásos gazdaság céljait”. Márkus Zsolt elárulta, hogy minden feladatba úgy kezdenek bele, hogy körbenéznek a világban, milyen fejlesztések elérhetőek, és azokat próbálják alkalmazni, kiépíteni, illetve tovább fejleszteni vagy csak a helyi igényekre szabni.

Így jött a különleges üvegházak építésének ötlete is: télen termesszünk tisztán körforgásos gazdaságban. Példaként említette: az öntözővizet száz százalékban újrahasznosítják, termálvízzel fűtenek, de még a csomagolóanyagban is keresik az újszerű, környezetbarát megoldásokat. A cégvezető szívügye, hogy minél kisebb ökológiai lábnyomuk legyen, s mindezt úgy, hogy ipari méretben fenntartsák a Michelin-csillagos minőséget. Ehhez az is szükséges, hogy alkalmazkodjanak a magyar klímához, amit nehezít, hogy ebben a kérdésben például a holland szakembereinek sincs minden esetben tapasztalata. A téli időszakban a költséghányad 30 százaléka energiára megy el. A Veresi paradicsom és a friss zöldség előnye, a távolról szállított import paradicsomhoz képest, hogy 300, vagy szélsőséges esetben akár 600 százalékkal is magasabb tápanyagtartalommal rendelkezik - például antioxidáns tartalommal. Ezek az egyedülálló mérések rámutattak az óriási minőségi különbségre és a „local to local” termesztés jelentőségére.

Későbbi terveik között szerepel egy kutató- és fejlesztőközpont építése, és a kísérleti üvegház további bővítése is. Folyamatosan keresik az együttműködési lehetőségeket: tudományos és technológiai innováció területén is.

 

Minél kevesebb a műanyag, annál jobb

A PowerPak Kft. háztartási, vegyipari termékek bérgyártója, globális multik beszállítója évek óta és 2019 óta tartozik Márkus Zsolt érdekeltségi körébe. Azóta szinte minden erőforrást a fejlesztésre – elsősorban termék, másodsorban gyártástechnológia – költenek.  Ennek a több mint kétéves munkának az eredményeként saját terméket és csomagolótechnikát hoztak létre. Nagy innovációt jelent, hogy például a műanyag flakont, ami 50-60 gramm műanyagot tartalmaz, lecserélik papírdobozra, amiben mindösszesen 6-7 gramm van. Ennek a technológiának - higipack - az alkalmazására már kizárólagosságot is kért az egyik multi tőlük, úgy, hogy még nem is jelentek meg vele a piacon. „A magyar piac lesz az első, ahol meg fog jelenni, néhány hónap múlva már mi is vásárolhatunk ilyen termékeket Cleanme.life márkanév alatt” – mondja a tulajdonos-ügyvezető. A fejlesztésnek köszönhetően a gyártásban felhasznált műanyag mennyisége tizedére csökken.

Az eredetileg csomagolástervezéssel és fejlesztéssel foglalkozó cég 2017-ben több mint 100 millió terméket szállított partnereinek, ami a pandémia hatására is csak némiképp esett vissza 2020-ban. A legmodernebb technológiát alkalmazva hamarosan piacra tudják dobni a saját fejlesztésű termékeiket is.

A cégvezető szerint a háztartási higiénia esetében hozzávetőlegesen 15 százalékot tesz ki a marketing költség, ezért az innovatív termékek kommunikációjára is nagy hangsúlyt fektetnek. „Nehéz áttörni a reklámzajt, sajnos sok a mellébeszélés”. A kényelmi és a környezetvédelmi faktor együtt nem mindig működik, de - ahogy Márkus Zsolt fogalmazott -

törekszenek arra, hogy valódi megoldásokat találjanak.

Erős a cég, de néha elkél a segítség

A cégcsoport harmadik tagja, a Dymex Supply Kft. logisztikai rendszerek kiépítésével foglalkozik, és multinacionális vállalatoknak végez supply chain integrátori tevékenységet. „Ez azt jelenti, hogy az ellátási láncukat optimalizáljuk disztribútorként. A céget több volt kollégámmal közösen alapítottuk, tudva, hogy Magyarországon egy korábban ismeretlen iparágat képviselünk. Az a feladatunk, hogy a nem stratégiai fontosságú anyagokat teljes körűen menedzseljük a minősítéstől, a stratégiai beszerzésen át egészen a gyárakban történő kiszolgálásig. Ehhez magas technológiai és mérnöki tudás szükséges” - mondta Márkus Zsolt.

Termékek széles skáláját forgalmazzák, valódi globális piacon, óriási ipari nagyvállalatoknak. Mint az ügyvezető elmondta: a teljes költségoptimalizálás a cél. Mára Amerikától egészen Indiáig ismertek, annak ellenére, hogy

a Covid-időszak elején 5 hónapra teljesen leálltak.

A Jemefy Technologies Kft. egy tőkeerős cég, amit dinamikus fejlődés jellemez. Szinte mindig saját forrásból fejleszt, de mivel egy korszerű gyár létrehozása több milliárd forintos beruházás, így neveztek a Magyar Multi Programba is, ahol már elnyerték az első pozitív minősítést. Nem véletlen a beruházási törekvés: a cégvezető maga is azt vallja, - a 2008-as válságból okulva – hogy aki gyorsabb és versenyképesebb ebben a kiélezett helyzetben, az tud nagyot nyerni a válság alatt.  „A következő két-három évben 15-20 milliárd forint összértékű beruházásokat tervezünk, részben új üzletágakban is. A már említett ingatlanpiaci tervek mellett a meglévő cégek közül a PowerPak, a Veresi Paradicsom és a Dymex esetében is komoly fejlesztések vannak kilátásban.

 

Fejlődésorientált holding

A Jemefy Technologies cégcsoport első leányvállalata 2015-ben alakult meg, de a cégstruktúra holdingba szervezése csak 2021-ban indult el. Az első konszolidált beszámolót 2021-re vonatkozóan adja be a holding. A cégcsoport 2014-ben a Veresi Paradicsom Kft.-vel indult el, majd 2014-ben megalakult a Dymex Supply Kft., ezután 2018-ban a PowerPak Kft. is az érdekeltséghez került, majd 2020-ban indultak el az ingatlanos projektek. A cégcsoport nagy erőssége, hogy a különböző vállalatok különböző előnyöket egyesítenek, a Dymex globális beszerzési képessége Indiától Dél-Amerikáig robosztus logisztikai szakértelemmel párosítva előnyt jelent akár az ingatlan beruházásoknál is. A Veresi Paradicsom kutatási eredményeit részben a kozmetikum fejlesztésben, valamint a teljesen vegán háztartási higiéniás termékfejlesztésben is lehet hasznosítani. A cégcsoport teljesítménye kiválónak tekinthető, hiszen 2021-es összesített árbevétele meghaladja a 7,8 milliárd forintot, amely összevetve a 2014-es indulással, a 80 százalék feletti export aránnyal, a 20 százalék feletti EBITDA aránnyal, az ESG-gondolkodás sokszor nehezítő körülményeivel, illetve a kemény versenypiaci tényezőkkel, nem a szokványos fejlődési dinamika. A látványos vállalati eredményeknek több kritikus eleme volt az elmúlt 7 évben: a tudatos építkezés az innováción és a technológiai fejlesztésen alapult, aminek köszönhetően az egymást jól segítő tevékenységek egyre nagyobb sikereket hoztak. A vállalatvezető kiemelt céljai között szerepel, hogy a cégcsoporttal a nyugat-európai piacon is erőteljesebben érvényesüljön, akár helyi jelenlét kialakításával. 

 

Összesen 42 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
triacus
2022. május 04. 22:15
Nem, nem ezt mondtad. 1. Azt állítottad, hogy a cikkben is említett üvegházi "tengődő" "mű"növények - "mint ahogy a képen is látszik" - "napot se látnak vagy keveset". Ezt cáfoltam az üvegházat üzemeltető cég oldalával, ahol látszódik, hogy láthatják a Napot, a mesterséges világítást a téli terméshozam-növeléshez használnak. És nem, nem "xenon lámpás" (hisz xenonlámpát nem is használnak a növénytermesztésben: https://bit.ly/3vwN9LH - túl széles a spektruma, az UV-fényre egyébként sincs akkora szüksége a növénynek, inkább látható kék fényre a növekedési- és vörösre a virágzási szakaszban) megvilágítást. 2. Előhoztad a cikkben nem említett (egyébként kis hazánkban 1968-tól kezdődően az 1970-es években betiltott) DDT-t - miközben a cikkben szereplő üvegházban biológiai védekezést használnak. 3. Azt állítottad, hogy a "föld nélküli tápoldatokban" csak "tengődnek" a "mű"növények - ezt cáfoltam az organikus vízkultúráról szóló Wikipedia-cikkel - és felhoztam ellenpéldaként a szabadföldi (nem mellesleg kis hazánkban a talajok termőképessége egyébként is folyamatosan csökken: https://bit.ly/3vR6FkU ) növénytermesztést.
triacus
2022. május 04. 22:13
"úgy -mint ahogy a képen is látszik-napot se lát vagy keveset." A Veresi Paradicsom oldalán (http://www.veresiparadicsom.hu/ ) fenn van hogy üvegházakban termelik a paradicsomot (ez a telephelyükről készült műholdképen is egyértelműen látszódik: https://bit.ly/3F5hjc2 ), tehát fényt kapnak bőségesen. A mesterséges világítás csak pótlás, hogy télen is tudjanak termelni. "de az utóbbit a még mindig jelenlevő DDT kezelés vágja haza. Időről időre" A DDT nem tudom hogy kerül ide. A cikkben is említett üvegházban biológiai védekezést használnak: https://bit.ly/3MNe5Ng "Szerintem egy óriás halom műnövény tengődik föld nélküli tápoldatokban" Sok növény meg a kilúgozott, műtrágyával terhelt szabadföldeken. Az sem jobb. Vízkultúrás növénytermesztésben létezik egyébként organikus módszer: https://bit.ly/3yd8GuR ahol mind a tápoldat, mind a növényvédőszerek természetes eredetűek.
Hájas Gerzson a hitlerszakértő
2022. május 04. 22:13
Na mindjárt megjelennek a buta lumpenparasztok akik életükben nem termeltek semmit, fogalmuk sincs az agráriumról, ellátási láncokról és szerintük csak az öreganyjuk kertjében kapirgált fonnyadt szar az igazi. Nehogy már kémiát, fizikiát, statisztikai matematikát alkalmazzanak már hiszen az fúj, tudomány.
Hájas Gerzson a hitlerszakértő
2022. május 04. 22:13
El se olvastam a zavaros, kerregő ömlengésed onnantól hogy nem tudtad leírni azt hogy broiler csirke. Látszik mennyire vagy képben
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!